niedziela, 24 czerwca 2012

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

 
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
 
            Pojęcie „komunikacja interpersonalna” należy rozumieć jako „kontakt pomiędzy osobami”[1]. Pomimo, iż zdanie to jest stosunkowo proste, to dwa terminy z których się składa, czyli „osoby” oraz „kontakt pomiędzy” mają w sobie duże znaczenie. Wyjaśniając rozumienie słowa „osoby” należy wskazać, iż w zależności od sytuacji kontakty ludzi pomiędzy sobą mogą mieć charakter osobisty lub bezosobowy. Można stwierdzić, że „bezosobowe” i „osobiste” to dwie skrajności tej samej skali opisującej relacje i kontakty między ludźmi. Gdy komunikują się pomiędzy sobą członkowie rodziny, relacja ta zazwyczaj jest chociażby w pewnym stopniu osobista. Inaczej sytuacja wygląda gdy jednostka komunikuje się z pracownicą poczty, czy kasjerką w kasie biletowej na dworcu kolejowym, w takiej sytuacji kontakt jest w większym stopniu bezosobowy i należałoby wręcz powiedzieć, iż taki właśnie powinien być.
            Komunikacja interpersonalna jest procesem osobistym, podkreślającym, iż „osoba” jest czymś więcej niż rzeczą, czy zwierzęciem i różni się od nich pod pięcioma względami:

Osoby są wyjątkowe

            Nie ma na świecie dwóch takich samych osób, każda jest wyjątkowa i niepowtarzalna. Choć możemy powiedzieć, że każdy przedmiot bezosobowy jest na swój sposób wyjątkowy, gdyż posiada jakieś drobne, często niewidoczne gołym okiem różnice, ale tak naprawdę każde pióro, komputer czy samochód mogą zostać zastąpione innym piórem, komputerem, czy samochodem, nie da się natomiast zastąpić jednej osoby drugą. Każdy człowiek posiada swoją wyjątkową osobowość, swoje wyjątkowe uczucia i bagaż doświadczeń.

Osoby są niemierzalne

            Wszystkie przedmioty w świecie bezosobowym są mierzalne, istnieją w przestrzeni i czasie. Nawet najbardziej skomplikowane przedmioty jak np. komputery, rakiety kosmiczne, czy elektrownie atomowe można opisać w czasie i przestrzeni. Z osobami jest inaczej. Można co prawda zmierzyć wzrost, temperaturę ciała, czy wagę konkretnej osoby, ale nie odda to w pełni kim ta osoba naprawdę jest. W szczególności nie zmierzy się emocji i uczuć które odczuwa w konkretnej sytuacji, a które są integralną częścią jej doświadczenia.

Osoby mogą wybierać

            Trzecim czynnikiem odróżniający to co bezosobowe od tego co osobowe jest możliwość dokonywania wyboru. Przedmioty bezosobowe i procesy dziejące się w bezosobowym świecie, są przewidywalne, można z góry przewidzieć co się stanie z drewnianą deską, która będzie leżeć przez kilka tygodni w wilgotnym miejscu. Przedmioty w przeciwieństwie do ludzi nie mogą podejmować samodzielnych decyzji, choć czasami mogą sprawiać takie wrażenie, ale nawet najbardziej skomplikowane komputery, czy roboty są tylko zaprogramowane przez ludzi, aby zachować się w ten czy inny sposób w określonej sytuacji i ich zachowania są przewidywalne i można je kontrolować. Nie można natomiast przewidzieć, ani do końca kontrolować jak zachowa się dana osoba w określonej sytuacji.

Osoby są refleksyjne

            Kolejnym czynnikiem odróżniającym osobę od przedmiotu jest refleksyjność. Przedmioty nie są świadome w ogóle. Zwierzęta mają świadomość otoczenia, ale nie są świadome swojej świadomości. Tylko ludzie posiadają zdolność refleksji nad sobą, nad otaczającą ich rzeczywistością, nad sensem życia. Podejmują rozważania na temat swoich decyzji, poglądów, zachowania. Nie dostrzegając refleksyjności u ludzi spłyca się proces komunikacji, osoby wówczas nie są wstanie wyjść poza proste tematy takie jak pogoda, czy sport. Nie dostrzegają na przykład w jaki sposób postrzega ich partner komunikacji i jaki ma to na nich wpływ.

Osoby są adresowalne

            Ostatnim elementem wyróżniającym osoby jest ich adresowalność. O przedmiotach bezosobowych możemy mówić, ale nie możemy mówić do nich. Z osobami natomiast możemy rozmawiać. Czasami wydaje się, że pies czy kot rozumieją słowa kierowane do nich przez ich właścicieli i chcą odpowiedzieć, ale niemożliwe jest nawiązanie relacji opartej na takiej wzajemności jak z drugim człowiekiem.[2]

            Komunikacja interpersonalna jest to kontakt, który występuje pomiędzy osobami, nie jest zaś działaniem jednostronnym. Na umiejętność interpersonalnego komunikowania się wpływ ma zarówno to jak rozumie się bycie osobą, jak i świadomość, iż jest to kontakt pomiędzy osobami. Warto pamiętać, że komunikacja ma charakter relacyjny, czyli nie jest to jednostronne działanie jednostki, a relacja dwóch bądź więcej osób. Często jednak odbierana jest właśnie w ten jednostronny sposób, ludzie traktują komunikacje jako ich działanie, jako coś co wydarza się w nich samych. Jest to rozumienie błędne, gdyż nie uwzględnia występowania sprzężenia zwrotnego, a jak łatwo się przekonać jest ono niezbędne w procesie komunikacji interpersonalnej. Model komunikacji dwustronnej ma charakter interakcji, w której nadawca komunikatu nie tylko przekazuje treść, ale również obserwuje reakcję odbiorcy komunikatu na przekazywane mu informacje. W tym ujęciu bada się nie tylko bodziec, ale również odpowiedź na bodziec. Można w związku z tym powiedzieć, iż: „SŁYSZENIE – to proces biernego odbioru dźwięków i słów. Odbiorca skoncentrowany jest na sobie, własnych odczuciach i myślach, na tym, co się z nim dzieje.
SŁUCHANIE – zaś jest procesem czynnym, aktywnym, polegającym na poszukiwaniu informacji w celu pogłębienia więzi i zrozumienia między rozmówcami.”[3]
            
            W tym paragrafie autor przybliżył znaczenie pojęcia „komunikacja interpersonalna”. Pojęcie to składa się z dwóch zasadniczych elementów „kontaktu pomiędzy” oraz „osoby”. Zrozumienie tych pojęć jest kluczowe dla pełnego poznania czym jest komunikacja interpersonalna. Nie każdy kontakt między ludźmi jest interpersonalny i nie ma w tym nic złego. Są sytuacje w których kontakt bezosobowy jest wręcz czymś wskazanym, jak na przykład relacja  z kasjerką w supermarkecie, czy z panią w okienku pocztowym.



[1] J. Stewart, Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami, [w:] J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, , Warszawa 2003, s. 55.
[2] Tamże, s. 39-44.
[3] L. Buller, Bezpieczne i skuteczne komunikowanie, Warszawa 2005, s. 57.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz