KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Komunikacji
werbalnej i niewerbalnej w praktyce nie da się rozdzielić, są to zachowania ze
sobą powiązane i występujące wspólnie. Komunikat werbalny i niewerbalny są
elementami składowymi jednego komunikatu jaki nadawca kieruje do odbiorcy
podczas interakcji. Niewerbalne zachowania mają ogromny wpływ na proces interakcji,
warto jednak zauważyć, że pomiędzy kodami werbalnymi i niewerbalnymi występują
istotne różnice.
Niewerbalne
zachowania w interakcji można podzielić na dwie kategorie, są to: wokalika i kinezyka[1]. Pozostałe niewerbalne
elementy interakcji takie jak chronemika, wygląd fizyczny czy uporządkowanie
obiektów fizycznych, choć są ważne to jednak z interakcją mają raczej pośredni
związek. Do kategorii wokaliki można zaliczyć dźwięk głosu podczas
konstruowania wypowiedzi, ale także inne wokalizacje, jak odchrząknięcia czy
ziewnięcia. Elementami wokaliki są między innymi: tempo wypowiedzi, barwa
głosu, głośność, wysokość itd. Kinezyka natomiast obejmuje ruchy ciała
człowieka. Elementami składowymi kinezyki są:
Mimika
W tej kategorii zawierają się różnego rodzaju wyrazy twarzy,
od najbardziej wyrazistych do tych najsubtelniejszych, które są kreowane
podczas interakcji. Warto pamiętać, że nie każdy wyraz twarzy jest tworzony
świadomie i z premedytacją, często powstają bezwiednie obrazując uczucia i emocje
pojawiające się w człowieku.
Proksemika
Proksemika
odnosi się do fizycznego dystansu pomiędzy partnerami interakcji. Dystans jaki
występuje między ludźmi w trakcie rozmowy ma duży związek z ich zaangażowaniem
w wymianę zdań i ich wzajemne relacje.
Spojrzenia
Jest
to oczywiście forma używania oczu podczas rozmowy. Do najważniejszych elementów
należą tu kierunek spojrzenia, częstotliwość występowania kontaktu wzrokowego
czy też długość czasu spojrzenia.
Haptyka
Do
tej kategorii zalicza się wszystkie zachowania mające związek z dotykiem. Dotyk
w interakcji niesie ze sobą dużą ilość znaczeń, które są uzależnione od
kontekstu sytuacji. Wyróżniono dwanaście znaczeń dotyku: uznanie, uczucie,
zgodę, podtrzymanie na duchu, żartobliwe uczucie, zwracanie uwagi, powitanie,
wspólnotę, zapowiedź odpowiedzi, pożegnanie, intencje seksualne lub
zainteresowanie oraz żartobliwa agresja.[2]
Po
bliższym przeanalizowaniu zachowań werbalnych i niewerbalnych, można wyróżnić
pięć właściwości, które są charakterystyczne dla kodów niewerbalnych:
1. Podczas konwersacji jednostki naprzemiennie
są nadawcą i odbiorcą komunikatów werbalnych, natomiast w ekspresję niewerbalną
angażują się bez przerwy, zarówno kiedy mówią, jak i kiedy słuchają swojego
partnera.
2. Drugą charakterystyczną cechą
komunikacji niewerbalnej jest fakt, iż zachowania te, w przeciwieństwie do
werbalnych, są w dużej mierze niekontrolowane przez świadomy umysł. Najbardziej
uświadomione są zachowania wyrażane przez twarz i głowę, a najmniej nogi i inne
peryferyjne części ciała.
3. Kolejną różnicą pomiędzy aktywnością
werbalną i niewerbalną jest fakt, że słowa są powiązane z bytami, które mają
reprezentować w sposób arbitralny. Nie można natomiast powiedzieć tego samego w
odniesieniu do zachowań niewerbalnych. Dowolny przedmiot np. „szafa” można
nazwać za pomocą każdego innego zbioru dźwięków pod warunkiem, że dana
społeczność językowa wyrazi na to zgodę. Jednak jeśli jednostka wskaże na
„szafę” to ten gest w sposób bezpośredni odnosi się do tego przedmiotu.
4. Czwarty czynnik odróżniający oba typy
komunikacji polega na tym, iż słowa w dużo mniejszym zakresie zależą od
kontekstu, w jakim są używane. Działania niewerbalne nie posiadają typowych
definicji, dlatego ich znaczenie jest ściśle związane z kontekstem sytuacji.
Nierzadko zdarza się, że ten sam gest wykonany w dwóch różnych kontekstach ma
odmienne, a czasami nawet przeciwstawne znaczenie.
5. Poszczególne działania niewerbalne
występują zawsze jako element składowy pewnej większej całości, czyli innymi
słowy są ze sobą zintegrowane. Komunikaty niewerbalne tworzą zbiory i
sekwencje, nie występują natomiast w pojedynkę. I choć słowa również występują
w sekwencjach zgodnych zasadami danego
języka, to jednak można wypowiedzieć każde pojedyncze słowo w oderwaniu od
innych słów. W przypadku na przykład uśmiechu, ciężko byłoby uniknąć ruchu
innych mięśni twarzy.[3]
Wymienione
wyżej czynniki różniące komunikację werbalną i niewerbalną są kluczowe dla
interpretacji komunikatów niewerbalnych podczas konwersacji z partnerem.
Wyżej
zostały opisane zachowania niewerbalne z punktu widzenia nadawcy komunikatów.
Teraz autor przedstawi je z punktu widzenia odbiorcy. Interpretacja
niewerbalnych komunikatów jest bardzo ważnym elementem komunikacji
interpersonalnej. Jak wskazują liczne badania, dużo więcej informacji odbieramy
poprzez komunikaty niewerbalne niż werbalne. Jedną z kluczowych funkcji jest
tutaj reaktywność, czyli to jak jednostka słucha swojego partnera, w trakcie
konwersacji. Jest to bardzo ważne, ponieważ dostarcza informacji osobie
nadającej komunikat, jakie zainteresowanie wypowiedzią przejawia odbiorca, czy
jest zainteresowany, znużony, czy obojętny. Przejawem zainteresowania ze strony
słuchającego może być potakiwanie, kontakt wzrokowy, parafrazowanie wypowiedzi
nadawcy, zadawanie pytań mających na celu doprecyzowanie wypowiedzi. Wszystkie
tego typu działania nazywamy komunikatami zwrotnymi. Kolejnymi funkcjami jakie
należy wymienić w tym kontekście są „relacja dominacji” oraz „ekspresja uczuć”.
W obu tych przypadkach działania niewerbalne mówią więcej o relacji
występującej między ludźmi, niż ich werbalne odpowiedniki.
Poprzez
to, że działania niewerbalne w przytłaczającej mierze są wytwarzane poza
świadomością jednostki, można odczytać z nich emocje i uczucia, które w danej
chwili osoba odczuwa i nie musi ona wcale o nich mówić. Oczywiście są osoby
mniej i bardziej ekspresyjne. Z twarzy jednej można bez problemu odczytać
wszystkie pojawiające się w niej odczucia, a z innej jest to to bardzo trudne,
jednak w większości przypadków mimika twarzy, postawa oraz ruchy kończyn mówią
nam wiele o wewnętrznym stanie rozmówcy. Warto również zaznaczyć, że kiedy
słowa jednostki nie pokrywają się z tym co „mówi” jej ciało, za bardziej
wiarygodne ludzie przyjmują zachowania niewerbalne. Decyduje o tym zapewne
fakt, iż ludzie mają świadomość, że mowa ciała nie podlega w takim stopniu
kontroli umysłu jak wypowiadane słowa.
Brak
spójności pomiędzy komunikatem werbalnym i towarzyszącymi mu komunikatami
niewerbalnymi, jest oznaką że osoba nadająca te komunikaty stara się coś ukryć,
bądź po prostu kłamie. „Zjawiska, które – jak ustalono – mogą towarzyszyć
wypowiedziom niezgodnym z prawdą, to: skrócona latencja odpowiedzi na pytania,
nasilone gesty-adaptatory i ruchy stóp, dłoni i nóg oraz zmniejszenie kontaktu
wzrokowego, głowa i barki w mniejszym stopniu skierowane ku słuchaczowi, mniej
gestów-ilustratorów”[4].
W
tym paragrafie autor opisał zachowania niewerbalne jednostek, interpretując je
najpierw z perspektywy nadawcy, a następnie z perspektywy odbiorcy komunikatu.
Wskazał również, najpowszechniej stosowane kryteria podziału komunikatów
niewerbalnych oraz najważniejsze różnice między komunikacją werbalną i
niewerbalną.
Teton Cross Necklace - Tithon Art - Tatiana
OdpowiedzUsuńTeton Cross Necklace - Tithon Art - Tatiana Tithon Art. Tithon Art. Tithon Art. Tithon Art. Tithon Art. Tithon Art. Tithon powerbook g4 titanium Art. Tithon Art. Tithon Art. titanium 4000 Tithon Art. Tithon Art. titanium dog teeth implants Tithon Art. Tithon Art. Tithon Art. Tithon Art. Tithon titanium mens wedding band Art. Tithon Art. raw titanium Tithon Art.